۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۶۰۷۰۴۳
حجت الاسلام والمسلمین واعظی مطرح کرد؛

گذر دفتر تبلیغات از فعالیت های کارکردگرا به مسأله محوری | متعهد به انقلابیم

گذر دفتر تبلیغات از فعالیت های کارکردگرا به مسأله محوری | متعهد به انقلابیم
رییس دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به هفت ویژگی منحصر به فرد این دفتر، آن را نهادی برخاسته از متن انقلاب دانست و گفت: ما به انقلابی بودن این نهاد افتخار می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین افتتاحیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم امروز در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در این مراسم با بیان این که برگزاری این گونه نمایشگاه ها موجب معرفی خدمات انجام شده و ایجاد انگیزه برای فعالیت های بیشتر می‌ شود، گفت: بنده به عنوان رییس دفتر تبلیغات خبر نداشتم که تنها در دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیش از 140 پایان نامه قرآنی تدوین شده یا بوستان کتاب بیش از 300 اثر قرآنی در این نمایشگاه آورده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دفتر تبلیغات اسلامی دارای هفت ویژگی منحصر به فرد است که شاید در مراکز دیگری کمتر دیده شود، یکی از آنها بعد جامع آموزشی و پژوهشی و تبلیغی است؛ ما الان در بیش از 20 استان آموزش های کاربردی داریم که این ها سوای فعالیت های آموزشی و پژوهشی عالی دانشگاهی و حوزوی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: این که دفتر بازوان گوناگونی برای اثر گذاری در محیط های فرهنگی و اجتماعی دارد یک امتیاز محسوب می‌ شود، امتیاز دوم سرمایه انسانی دفتر است یعنی حقیقتا یکی از مزایای دفتر بهره مندی از افراد نخبه و مؤثر است، برخی از مدیران ارشد در حوزه فرهنگ از ما درخواست نیرو می‌ کنند و این نشان دهنده این است که دفتر هم نیروهای خوب را جذب کرده و هم میدان پرورش خوبی دارد.

وی در ادامه با بیان این که نگاه ما به جذب نیروهایی است که در آینده دفتر تبلیغات بدرخشند، گفت: مزیت دیگر دفتر گذر از فعالیت های کارکردگرایی به مسأله محوری بود؛ در گذشته خدمات و کارکردهایی برای بخش های مختلف دفتر تعریف شده بود ولی بعد از تشکیل قطب های فکری و فرهنگی به سمت مسأله گرایی رفتیم، یعنی یک مسأله مشخص می‌ شود و بخش های مختلف می‌ گویند که برای حل آن چه کاری می‌ توانند انجام بدهند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ابراز داشت: مزیت چهارم و ویژگی چهارم دفتر تبلیغات ایجاد توازن میان نخبه گرایی و توده گرایی است، دفتر تبلیغات به فرموده رهبر معظم انقلاب نماد روشنفکری حوزه است ولی این که در این دفتر رگه های نخبگانی و روشن فکری وجود دارد و بخش های مختلف دفتر جامعه نخبگانی را هدف قرار داده باعث نشده که ما از حالت توازن خارج شویم و ما اقشار مختلف مردم را رها کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما از یک طرف دائره المعارف قرآن داریم و از طرف دیگر پاسخ به شبهات عمیق قرآنی را در دستور کار داریم و از سوی دیگر دانشنامه کودک و نوجوان نیز داریم؛ از یک طرف رشته های تخصصی را برای اولین بار در کشور ما اجرا می‌ کنیم که فلسفه حقوق و فلسفه فیزیک از جمله آن است ولی به اقصی نقاط محروم کشور نیز خدمت رسانی تبلیغی داریم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بالانس و تعادل یکی از ضرورت های دفتر تبلیغات اسلامی است، گفت: ما هم نسبت به فرهنگ عمومی و لایه های مختلف جامعه مسؤول هستیم و هم نسبت به جامعه نخبگان؛ امتیاز دیگری که مزیت نسبی دفتر تبلیغات اسلامی است جمع میان فعالیت ها و نگرش های دراز مدت و راهبردی با کارهای پارتیزانی، به هنگام و واکنش سریع است.

وی یادآور شد: دفتر تبلیغات به امور راهبردی توجه دارد و یک سری کلان پروژه هایی را در دستور کار دارد که شاید نزدیک به 10 سال طول می‌ کشد و در عین حال دفتر تبلیغات ظرفیت های کلامی، فقهی و فلسفی و امثال آن را دارد که نسبت به امور عاجل و فوری واکنش نشان بدهد و به همین جهت مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات را راه اندازی کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: امتیاز دیگر دفتر تبلیغات اسلامی، انقلابی بودن و حساس بودن نسبت به خطرات و معطوف بودن به نیازهای نظام و انقلاب اسلامی است، دفتر تبلیغات یک نهاد انقلابی است و دقیقا چهل سال پیش 16 اردیبهشت ماه 58 به دستور امام راحل و پولی که ایشان دادند راه اندازی شد و اصلا اصل کار آغاز دفتر تبلیغات و ایده تأسیس آن پیدایش انقلاب و نیازهای عموم نسبت به آشنایی با فرهنگ انقلاب بود.

وی با اشاره به این که ابعاد دفتر تبلیغات اسلامی به واسطه گسترش نیازهای انقلاب توسعه پیدا کرده است، گفت: بنده در مصاحبه ای عرض کردم افتخار می‌ کنیم نهادی متعهد نسبت به انقلاب هستیم، درفضای نظری خود را متعهد به صیانت و بسط فرهنگ انقلاب می‌ دانیم و تلاش داریم به ابعاد نظری انقلاب غنا ببخشیم و در بعد عمل نیز همیشه در صحنه هستیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد: بیانیه دفتر تبلیغات این دفتر را نهاد واسط میان نظام و انقلاب و جامعه اسلامی معرفی کرده که یکی از امتیازات اصلی آن محسوب می‌ شود.

وی در ادامه با بیان این که آخرین مزیت دفتر تبلیغات اسلامی توجه به امور قرآنی است، یادآور شد: این افتخار است که محور فعالیت ها و کارهای علمی، تبلیغی و آموزشی و پژوهشی ما بر محور قرآن و اهل بیت(ع) باشد، همچنانکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیث ثقلین مسؤولیت سنگینی در این باره بر دوش امت گذاشتند یا در روایت دیگری فرمودند که من روز قیامت از قرآن و عترتم از شما سؤال می‌ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی ابراز داشت: به ویژه ما که خود را سرباز امام زمان(عج) می‌ دانیم و لباس شاگردی اهل بیت(ع) را پوشیده ایم باید بیشتر به این مسأله توجه داشته باشیم، اگر بخواهیم خلف صالحی برای رسول الله باشیم و دستور ایشان را اجابت کنیم قرآن و عترت باید در ابعاد زندگی ما امتداد داشته باشد چه در زندگی فردی و چه در زندگی کاری.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: نهاد دفتر تبلیغات هم باید سعی کند خلف صالحی باشد و رفتارش آن گونه باشد که حدیث ثقلین دعوت می‌ کند، ما هرچه داریم و سرمایه وجودی و سرمایه ایمانی دفتر تبلیغات اسلامی ریشه اش کتاب و سنت است./1330/ج

ارسال نظرات